Pages

Thursday 10 November 2011

OKU JADI JUTAWAN

KANGAR 28Dis. - Sukar untuk mempercayainya, tetapi dengan bermodalkan RM10 yangdisumbangkan oleh persatuan Belia 4B mendorong orang kurang upaya (OKU), M.Kumaran, 48, berusaha gigih dan kini bergelar jutawan. Soal percayaatau tidak, terserahlah kepada khalayak.

Duit RM10itu adalah ihsan Persatuan Belia 4B yang berpusat di Eatet Ladang Patani, ParaEstet di Bidong, Kedah pada tahun 1979 kerana Kumaran miskin dan cacat. Wang itudipinjamkan sebagai duit tambang untuk membolehkan Kumaran mengikuti KursusUsahawan anjuran Jabatan Belia dan Sukan (JBS) Perlis yang diadakan di sini. Kumarandiberi wang itu kerana berstatus OKU setelah kaki kirinya tidak dapatdiselamatkan, terpaksa dipotong akibat kemalangan jalan raya ketika berumur 18tahun iaitu pada tahun 1979. Waktukejadian, Kumaran adalah kelindan lori ketika mula mencari sesuap nasi selepasmenukar kerjaya daripada seorang penoreh getah.

"Mulaitahun 1979 saya keluar dari kawasan estet menjadi kelindan lori. Dulu, tempatduduk kelindan bukan di sebelah pemandu, tetapi di atas lori bersama muatan.Malang menimpa. Lori terbaik dalam kejadian kira-kira pukul 11.45 pagi. Ketikaitu kami dalam perjalanan dari Butterworth, Pulau Pinang ke Bukit Tengah,Butterworth," ujarnya kepada Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Apabila diajukansoalan lain, Kumaran termenung seketika, lalu menjawab: "Saya tercampakbersama muatan. Yang tahu ketika itu hanya menanggung kesakitan. Sakit yangamat sangat apabila kaki kiri dihimpit lori papan. Saya cuba melepaskannya,tetapi gagal."

Berikutan kecelakaantersebut, Kumaran dikejarkan ke Hospital Besar Pulau Pinang untuk rawatanlanjut selama 10 hari. Ketika dihospital, pakar perubatan sedaya upaya mengubati semua kecederaan sehinggaberjaya, kecuali kaki kiri.

"Doktortidak ada pilihan. Kaki kiri saya terpaksa dipotong paras lutut. Waktu ituhanya Tuhan sahaja yang tahu. Kesedihan yang saya alami tidak mampu dizahirkan,sama ada secara lisan atau tulisan," ujarnya.

Setelah kakikiri dipotong katanya, beliau ditempatkan tiga bulan di hospital berkenaan danhatinya sekali lagi tersentak apabila terpaksa pulang ke kampung berbekalkansebatang tongkat kayu untuk berjalan. Namunbegitu, Kumaran tidak mudah mengaku kalah apabila setahun kemudian beliaumembelanjakan RM1,400 untuk membeli kaki palsu. Berbekalkankaki palsu, di peringkat awal, anak muda itu bercadang menjadi pekerja distesen minyak sebagai juru pam.

"Ketikaasyik mencari kerja, saya yang menyertai Belia 4B dipilih mengikuti KursusUsahawan selama 14 hari di Kangar. Disebabkan duit tambang tidak ada, Belia 4Bbagi pinjaman RM10. Selepasmengikuti kursus, saya memohon bantuan modal perniagaan dari Jabatan KebajikanMasyarakat (JKM). Saya memohon dari JKM Perlis setelah menetap di Kangar. Sayamemperoleh RM500 untuk dijadikan modal pusingan. Selainmodal RM500, JKM menyediakan satu kedai kepada saya dengan sewa RM60 sebulan diMedan Datuk Jaafar Hassan di sini mulai tahun 1982," ujarnya.

Di premisitu, Kumaran memulakan perniagaan membuat papan tanda dan bingkai gambar,diikuti membuat tanda nama berikutan ketetapan bagi kakitangan kerajaanmenggunakan tanda nama seperti yang dikehendaki oleh Perdana Menteri, Tun Dr.Mahathir Mohamad pada 1983. Setelahmelihat peluang perniagaan membuat tanda nama begitu cerah, Kumaran yang tidakmempunyai modal telah bertemu Menteri Kebajikan Masyarakat, Tan Sri AishahGhani sehingga berjaya memperoleh bantuan JKM untuk membeli mesin membuat tandanama berharga RM1,200.

"Mesintanda nama yang disumbangkan oleh JKM tahun 1983 itu sampai sekarang masihada," ujar beliau sambil menunjukkan mesin tersebut di kedai pertamanya diPerusahaan Cahaya Murni Enterprise yang terletak di No. 2, Tingkat Bawah, MedanBazar Kangar. Selainpremis itu, beliau juga mempunyai sebuah lagi kedai iaitu Fawarra Murni Sdn.Bhd., di No. 11, juga di Medan Bazar Kangar.

Satu lagisyarikat milik Kumaran ialah Cahaya Tujuh Enterprise yang berpusat di JalanJubli Perak, juga di Kangar. Perkhidmatanyang disediakan termasuklah membuat sulaman logo, logo bercetak, barangancenderamata, cop getah, tanda nama sulam, kad perniagaan dan papan iklan. Diketiga-tiga premis berkenaan, beliau mempunyai enam pekerja termasuk empat OKUyang setiap orang berpendapatan antara RM650 hingga RM700 sebulan. Selain sibukmenyiapkan produk permintaan pelanggan di seluruh Perlis, usahawan ini jugaaktif ke Kedah kerana prinsipnya dalam perniagaan ialah tiada sempadan negeriasalkan sah.

Hasilkegigihan Kumaran sejak berusia 18 tahun, beliau yang mendirikan rumah tanggadengan K. Kumutha Devi dikurniakan tiga cahaya mata iaitu Kanmani, gadisberusia 22 tahun dan Kanimoli pula berumur 20 tahun manakala anak lelakibongsunya, Paventhan, 17. Kanmani kinimenuntut di Moscow dalam jurusan perubatan, sementara Kanimoli mengikutipengajian Ijazah Sarjana Muda Ekonomi di Universiti Utura Malaysia (UUM) diSintok, Kedah, manakala Paventhan calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Sekarang,Kumaran memiliki dua kereta iaitu Toyota Camry dan Toyota Vios. Ditanyamengenai rumahnya pula, jutawan itu mengakui memiliki lapan buah, iaitu satudaripadanya dijadikan kediaman sekeluarga manakala tujuh lagi disewakan. Apabiladiminta menyatakan nilai hartanah semasa bagi tiga premis kedai dan tujuhrumahnya, sambil tersenyum Kumaran berkata: "Tigakedai itu setiap satunya berharga kira-kira RM500,000 berbanding sewaktu dibeliRM54,400 sebuah. Nilai rumah pula antara RM180,000 hingga RM380,000sebuah."
Menyentuh wang RM10 yang dipinjam dari persatuanBelia 4B untuk mengikuti Kursus Usahawan di Kangar dulu pula, Kumaran berkata,ia sudah dibayar balik.

No comments:

Post a Comment