Pages

Wednesday 7 December 2011

Tuan Haji Mohd. Tamin

Cerita mengenai Kicap TAMIN bermula pada tahun 1951 apabila Tuan Haji Mohd. Tamin berjaya menemui ramuan untuk menghasilkannya. Ia bermula sebagai produksi kecil-kecilan di Batu Gajah, Perak. Tuan Haji Mohd. Tamin memulakan perniagaan beliau dengan hanya bermodalkan RM10 tetapi semangat dan azam yang tinggi berjaya menghasilkan kira-kira 700 botol kicap sehari dengan bantuan ahli-ahli keluarga beliau. Walaupun dengan kapasiti pengeluaran yang kecil, kebersihan, kualiti dan rasa sos tidak diabaikan. Proses pemilihan dan campuran ramuan seperti kacang soya, tepung gandum dan sebagainya dilakukan dengan teliti untuk memastikan kualiti kicap yang terjamin.

Setelah setahun, permintaan terhadap Kicap TAMIN melebihi jangkaan. Kicap ini mula dikenali di kalangan suri rumahtangga dan komuniti sekitar kampung. Golongan muda dari kampung yang berhijrah ke kawasan bandar membawa bersama Kicap TAMIN dan secara tidak langsung mereka inilah yang memperkenalkan kicap yang enak dan menyelerakan ini kepada penduduk di bandar. Demi memenuhi permintaan yang semakin meningkat, Tuan Haji Mohd. Tamin mengambil langkah meningkatkan pengeluaran 3,500 botol sehari.  Peningkatan kehendak dan kepopularan Kicap TAMIN telah mendorong Tuan Haji Mohd. Tamin untuk mengembangkan perniagaan beliau dengan mendirikan sebuah kilang di Enggor, tidak jauh dari Bandar Diraja negeri Perak - Kuala Kangsar. Semakin banyak pekerja diambil untuk meningkatkan pengeluaran sehingga 9,000 botol sehari. Hari ini, Kicap TAMIN boleh didapati di seluruh Semenanjung Malaysia.


Kini, nama TAMIN dikenali ramai dengan sos dan kicap yang bermutu tinggi. Reputasi ini dibina selama kini oleh allahyarham Tuan Haji TaminUsaha beliau diteruskan oleh keluarganya di kedua-dua kilang yang menggunakan teknologi semasa dan mesin-mesin moden di Perak Darul Ridzuan. Terdapat dua kilang yang mengeluarkan produk Tamin ketika ini iaitu di Enggor, Kuala Kangsar serta di Batu Gajah, Perak. Walaupun produksi kian bertambah, rasa asli Kicap TAMIN tetap sama seperti yang dirasa pada tahun 1951. Komitmen terhadap kualiti ternyata sehingga TAMIN dapat mengembangkan pasaran di United Kingdom.

Terdapat 28 produk yang dihasilkan oleh Syarikat  Tamin.

1.       Kicap Istimewa
2.       Kicap Putra
3.       Kicap Putri
4.       Kicap Mee
5.       Kicap Lemak Manis
6.       Kicap Lemak Masin
7.       Kicap Perdana
8.       Kicap Cair Tamin
9.       Kicap Soya Istimewa
10.   Sos Tiram
11.   Cuka Buatan
12.   Cuka Buatan - Cap Tamin
13.   Sos Cili
14.   Sos Tomato
15.   Asam Jawa
16.   Tepung Jagung
17.   Tepung Ubi Kayu
18.   Garam Halus
19.   Kerisik Kelapa
20.   Ceriping Pedas
21.   Bihun Perdana
22.   Vermicelli
23.   Tepung Kentucky
24.   Sop Tulang
25.   Taucu - Kacang Masin
26.   Taucu - Cap Tamin
27.   Perisa Rose
28.   Cencaluk

Sumber:




No comments:

Post a Comment