Pages

Tuesday 14 February 2012

Syarifah Raishaton Syed Zakaria

Profil Usahawan Pilihan
Syarifah Raishaton Syed Zakaria
 
Pengasas

Kak Chah Beauty & Spa




Sumber: Harian Metro

Malah, perkataan menyesal tidak wujud dalam kamus hidup wanita dari Kampung Selamat, Kuantan ini.

Ini kerana baginya, rezeki ada di mana-mana, apa yang penting keazaman dan kesungguhan untuk mencapai kejayaan sentiasa tertanam di sanubari.

Sesuatu yang istimewa dimiliki wanita ini apabila tidak pernah jemu mempelajari apa juga perkara berkaitan kecantikan. Tanyalah apa saja padanya, jawapannya sentiasa ada.

"Saya memang gila belajar dan akan terus mencari apa jua ilmu mengenai kecantikan untuk memantapkan lagi perniagaan ini," katanya ketika ditemui di rumahnya di Indera Mahkota, Kuantan, baru-baru ini.

Sambil merendah diri, Sharifah mengaku bukan daripada kalangan bijak pandai, tetapi sikap suka membaca dan bertanya banyak membantunya memperoleh pelbagai ilmu pengetahuan untuk dimanfaatkan dalam penghasilan produk dan servis yang diberikan kepada pelanggan.

"Prinsip saya mudah saja, kalau kita belajar semua benda akan menjadi senang umpama pelajar sekolah yang perlu belajar untuk menjadi seorang yang pandai dan berilmu.

"Begitu juga saya, jika tidak belajar, bagaimana mahu mendapatkan ilmu mengenai produk yang hendak dikeluarkan," kata ibu kepada Sharifah Alamiah, 25, Sharifah Ibadatun, 20 dan Sharifah Nurul Alia, 13, ini.

Bagi membuktikan kesungguhannya itu, Sharifah tidak segan bertemu dan berguru dengan pengamal perubatan tradisional, doktor, golongan profesional, malah pengusaha kedai herba Cina di seluruh berhabis wang ringgit termasuk menghadiri kursus kecantikan dan persolekan.

"Saya tidak akan berhenti belajar kerana sudah menjadi resam dunia, wanita dan kecantikan tidak dapat dipisahkan," katanya yang mesra dengan gelaran Kak Cah sejak remaja.

Sharifah adalah pemilik pusat rawatan kecantikan, Kak Chah Beauty & Spa yang beroperasi di Taman Pasdec Aman, Indera Mahkota sejak enam tahun lalu.

Pusat rawatannya itu menumpukan kepada perkhidmatan salun dan spa secara tradisional menggunakan produkrumusan sendiri iaitu lulur tradisional Ratu Emas, warisan turun-temurun keluarga arwah ibunya, Sharifah Faridah Syed Umar.

Lulur Ratu Emas yang dihasilkan sejak lima tahun lalu itu terdiri daripada beberapa jenis lulur termasuk lulur coklat, kopi, teh hijau, daun gelenggang, kelapa, kayu manis, halia dan lava gunung berapi.

Pada 2005, perniagaannya diperluaskan dengan mengendalikan kursus seni kecantikan dan rawatan spa di premis perniagaannya yang menyediakan kelengkapan bilik latihan teori dan praktikal.

"Saya juga bersyukur kerana pelajar saya terutama ibu tunggal yang mengikuti kursus di sini berjaya membuka perniagaan di tempat masing-masing," katanya yang menganjurkan kursus rawatan kecantikan kepada golongan ibu tunggal, tiga tahun lalu.

Menceritakan sejarah awal pembabitannya dalam dunia perniagaan, Sharifah yang bertindak sebagai pengurus operasi dan tenaga pengajar di situ bermula sebaik saja menamatkan kursus seni solek dengan memperoleh sijil juru kecantikan di Pusat Latihan Belia Negara, Pertak, Kuala Kubu Bharu, Selangor pada 1983.

Selepas mendirikan rumah tangga pada tahun berkenaan dan berpindah ke Kuala Lumpur mengikut suami, Syed Ali Syed Kamaruddin, 55, yang bertugas sebagai arkitek di syarikat swasta, Sharifah membuka pusat rawatan dan spa kecantikan di rumah.

"Tidak lama di Kuala Lumpur, saya mengikut suami bertugas di Bandar Seri Begawan, Brunei pada 1988 dan sekali lagi membuka pusat rawatan di rumah kerana enggan berenggang dengan anak sebelum kembali ke tanah air tujuh tahun kemudian," katanya.

Adat dalam perniagaan, dia turut terkena tempias jatuh bangun dalam bidang terbabit.

"Tetapi saya bersikap positif dan tidak cepat melatah. Bagi saya, itu asam garam dunia perniagaan, kita sentiasa diuji sama ada secara terang-terangan atau sebaliknya.

"Bagi saya, jalan penyelesaiannya hanya satu, berserah kepada Allah Taala kerana Dia yang menentukan rezeki kita tetapi pada masa sama, kita berdoa supaya musibah itu tidak berpanjangan," katanya.

Bagi menjamin setiap produk mendapat sambutan pelanggan, Sharifah sentiasa membuat penambahbaikan produk.

Bagi memudahkan urusan, dia mewujudkan sebuah makmal kecil untuk menjalankan uji kaji terhadap produk yang bakal dikeluarkan.

"Walaupun makmal ini tidak sebesar mana, saya senang berada di situ, menterjemahkan hasrat dan keinginan saya memberi yang terbaik kepada pelanggan," katanya yang juga pernah mengikuti kursus kecantikan di Jakarta.

Wanita ini juga berkebolehan menghasilkan minyak aromaterapi dan pernah mengeluarkan produk aromaterapi pelbagai bau yang menyegarkan.

Malah, dia bersedia berkongsi kepakarannya di kalangan mereka yang berminat dalam penghasilan minyak aromaterapi daripada campuran pelbagai ekstrak bunga-bungaan terpilih.

Hasil perjuangannya di bidang kecantikan yang melebihi 10 tahun, Jabatan Pembangunan Kemahiran, Kementerian Sumber Manusia memberi tauliah kepadanya untuk menjalankan kursus juru kecantikan dan juru estetik tahap satu dan dua, dua tahun lalu.

Sejak tahun lalu, dia bergelar Pakar Industri Negara (Pengajaran) Jabatan Pembangunan Kemahiran bagi bidang perubatan dan farmaseutikal dengan pengkhususan perkhidmatan kesihatan dan kecergasan.

Selepas kursus Induksi Pentauliahan Pensijilan Kemahiran Malaysia, dia turut dilantik sebagai Pegawai Pengesah Luaran dan Pegawai Penilai-Pentauliahan Pencapaian Terdahulu di bidang kecantikan tahun lalu.

No comments:

Post a Comment